Lapland! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeroen Prak - WaarBenJij.nu Lapland! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeroen Prak - WaarBenJij.nu

Lapland!

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

29 Maart 2007 | Finland, Jyväskylä

Het is inmiddels al 29 Maart en ik ben alweer een dag thuis. De laatste week had ik het erg druk en niet altijd echt internet, onder andere daardoor niet echt weblog ge-update. Maar hierbij nog het verslag van Lapland.

Lappi!

Oftewel Lapland in het Nederlands.
Ja alhier dan mijn zeer verlate verslag van Lapland, was nogal druk van de week en had niet echt de tijd/zin om te schrijven. Maar dit gaat een lang verhaal worden denk ik, dus veel leesplezier! :)

Het is nu inmiddels alweer zaterdag 24 Maart, nog maar een paar dagen en dan ga ik naar huis. Ook is hier inmiddels flink de lente aangebroken, de laatste restjes sneeuw zie je nog op sommige plekken maar ondertussen is het hier ook al 13 graden, en in de zon wel een gevoelstemperatuur van zo’n 17 graden. Best wel raar dus, zit je in de zon met 17 graden en ondertussen kijk je naar beetje sneeuw :P
Maar goed, genoeg daarover, eerst naar een heel wat kouder gebied… LAPLAND!!

Lapland
Ja vorig weekend ben ik dus naar Lapland geweest, we (ons 4en, Hugo, Martijn, Jade en ik) gingen overnachten in Rovaniemi, dat is een stadje (en tevens de enige en meest noordelijk gelegen plaats van redelijk grote in Finland) in het zuiden van Lapland. We hadden dus gratis een auto voor het weekend. Met de auto gingen we vrijdag op weg richting Rovaniemi, we verwachtten dat het ongeveer 8-9 uur zou duren, een best lange reis dus, Martijn en ik waren de enigen met een rijbewijs dus wij moesten elkaar afwisselen. Rond een uur of 8 in de ochtend vertrokken we. We hadden ook TomTom (een navigatiesysteem) gekregen van Teppo (onze stagebegeleider), dus we hadden geen moeite met de route, ook bleek al snel dat de reis korter zou duren, maar 7.5 uur misschien. De reis verliep erg gemakkelijk, we maakten maar 2 stops, en na 7 uur waren we al in Rovaniemi, we kwamen dus rond een uur of 3 aan. Het hotel viel een beetje tegen, we zaten met z’n 4en in een 2-3 persoonskamer, dus het was beetje klein. Rond een uur of 4 besloten we de stad in te gaan en te kijken wat er allemaal te doen valt. Al snel bleek het er erg duur te zijn, de hele stad was loeiduur, erg toeristisch. De activiteiten waren erg duur maar ook de gewone dingen waren allemaal een stukje duurder dan de rest van Finland, en als je al bedenkt dat Finland normaal al wat duur is… Maar goed we besloten om eerst maar dingen op eigen houtje te doen, we gingen die avond een kampvuur maken. Dit verliep niet erg goed, maar we hadden wel lol. Na het kampvuur waren we nog steeds niet erg moe vreemd genoeg en besloten we nog uit te gaan. Dit was ook erg leuk.

De volgende dag gingen we naar het Santa Claus village, lekker toeristisch dus, maar wel leuk :) Hier kon je de kerstman ontmoeten, en er waren veel leuke winkeltjes enzo. Ook lag dit dorp precies op de poolcirkel en liep er een lijn doorheen wat de poolcirkel aangaf, dit was ook wel speciaal natuurlijk :) Je komt niet zo vaak op de poolcirkel :P Hierna gingen we eerst weer naar het hotel en daarna besloten we om maar even lekker warm te gaan wakzwemmen. We hadden een winterswimming plaats gezien onderweg dus we konden het snel vinden. En ja hoor we zagen een wak in het meer met netjes een trap erbij en een huisje vlakbij waar je je kon omkleden. Net op het moment dat we naar binnen wilden kwam er net een finse man in zwembroek naar buiten lopen, hij zei “Hi, yes you can go swim as well if you want” met een big smile. We gingen naar binnen en besloten om per 2 tal het water in te gaan zodat de andere twee foto’s konden maken en konden filmen. Jade en ik gingen als eerste. De finse man die ons voor was had zich inmiddels weer omgekleed en ging lekker bij ons staan kijken, erg leuk om te zien natuurlijk, van die domme Nederlanders die het ook proberen. Ik ging als allereerste het water in (het water is zo’n 0 graden, er was een spoelsysteem om te voorkomen dat het bevriest). Eerst viel het wel mee dacht ik, totdat ik echt er helemaal in was en mijn lichaam zich realiseerde dat dit toch wel ERG KOUD was, ik ging er toen ook maar snel weer uit! Maar ik had wak gezwommen, eenmaal weer buiten het water kreeg ik het warm vreemd genoeg, dit was wel erg raar. Hierna gingen Jade, Hugo en Martijn ook het water in natuurlijk. Het was wel een aparte ervaring. Diezelfde avond gingen we weer een kampvuur maken bij het meer, deze keer waren we beter voorbereid, we hadden nu droog hout voor de verandering en een fles terpentine mee, en ook nog wat kranten voor het beginvuur. Na eerst weer een tijdje aankloten kregen we uiteindelijk een echt vuur brandend :) Het was een mooi groot vuur en we konden er lekker omheen zitten, we gingen ook nog worstjes warm maken boven het vuur.

De volgende dag wisten we eigenlijk niet zo goed wat we zouden doen, we hadden de echte activiteiten voor Maandag gepland, aangezien de andere dagen al volgeboekt waren. We wilden eerst misschien nog noordelijker rijden om te kijken wat daar was en misschien wat goedkopere activiteiten waren, maar omdat we toch al de activiteiten geboekt hadden (sneeuwscooter en huskyrijden) had dat ook niet veel zin meer. We besloten om toen naar de dierentuin in Ranua te gaan, dit is een dierentuin met alle winterdieren van Finland. Wel leuk om te zien dus, Ranua lag niet zo ver van Rovaniemi af, ongeveer een uur rijden. De dierentuin was best mooi, alleen het was redelijk slecht weer, erg grauw weer en het sneeuwde, dit was wel beetje jammer dus. Maar we hebben wel veel mooie dieren gezien, van sneeuwuilen tot ijsberen! Na de dierentuin was het alweer avond, we besloten om die avond rustig aan te doen aangezien de volgende dag erg druk was, eerst de activiteiten en daarna nog weer naar huis rijden.

De laatste dag, maandag zou de leukste dag moeten worden! En dat was het ook. Rond een uur of 10 in de ochtend gingen we naar de sneeuwscooter plaats, na wat instructies konden we op de sneeuwscooter rijden naar de huskyfarm! Wel jammer was dat je hiervoor ook een rijbewijs nodig had, dus Jade en Hugo konden niet rijden en moesten bij ons achterop (je kon met z’n 2en op een sneeuwscooter). De sneeuwscooter rit was leuk, wel jammer was dat je in een rij moest rijden en dus niet zo makkelijk even lekker vol gas kon rijden. De terugweg hadden we hier gelukkig wat op gevonden. Op de heenweg kon ik wel even gas geven op het meer en haalden we wel de 60km/u. Na een rit van ongeveer 45minuten kwamen we aan bij de Huskyfarm, veel honden en erg toeristisch, een uitgezet parcours en achterelkaar rijden. Wel jammer, maar goed het was wel een leuke ervaring, de husky’s te zien en zelfs op de slee rijden. Na de rit met de husky’s konden we een kopje warme bessensap drinken en er werd ons wat dingen uitgelegd door iemand die de husky’s verzorgd. Daarna mochten we nog even bij de husky’s kijken. :) Na dit allemaal gingen we weer terug met de sneeuwscooter. Degene voor mij was redelijk irritant want die reed erg rustig en op een geleidelijk gangetje. Ik besloot om nog rustiger te rijden voor lange tijd zodat ik daarna wat gas kon geven, op deze manier konden we toch nog een beetje leuk sneeuwscooter rijden, de sneeuwscooters kunnen vrij hard merkte ik dus. :D

En eenmaal aangekomen in Rovaniemi zat de trip naar Lapland er ook weer op! We gingen ons snel omkleden en daarna stapten we al in de auto op weg naar huis! De terugreis duurde ook 7 uur, maar het leek natuurlijk langer omdat we moe waren.