Skiën en Tallinn! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeroen Prak - WaarBenJij.nu Skiën en Tallinn! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeroen Prak - WaarBenJij.nu

Skiën en Tallinn!

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

26 Februari 2007 | Finland, Jyväskylä

Donderdag heb ik lekker geskied. Voor het eerst ooit (voor mij dan). Het begon wel beetje stroef natuurlijk :D Eerst van een klein hellinkje, gelukkig kregen we wel wat instructies van een sportlerares van deze school (die dus met ons mee was). In het begin ging het beetje moeizaam, maar daarna begonnen we het een beetje onder de knie te krijgen. Uiteindelijk zijn we de hele piste afgegaan. Het was een erg leuke dag en zeker voor herhaling vatbaar, des te meer omdat we gratis kaartje hebben gekregen voor de hele week! Dus we gaan zeker binnenkort nog een keer skiën.

Vrijdag ben ik met de 3 klasgenoten naar Tallinn gegaan. Tallinn is de hoofdstad van Estland. In Estland zou je normaal nooit komen, dus we dachten dat dit wel een mooie gelegenheid was. Er worden veel trips georganiseerd vanaf Finland naar Tallinn, het is erg populair onder de Finnen, onder andere omdat het in Tallinn dus veel goedkoper is. We zijn van vrijdag t/m zondag naar Tallinn geweest. Waarbij we vrijdag rond een uur of 12 weggingen en rond een uur of 10 aankwamen. We gingen met de bus naar Helsinki (duurde bijna 5 uur lang) om vervolgens met de boot van Helsinki naar Tallinn te gaan (duurde 3 uur). De busreis was niet zo leuk, maar het was wel erg mooi weer, dus je kon wel mooi stukken van het Finse landschap zien, ik heb dus tijdens de reis nog best veel mooie foto’s gemaakt :) Na bijna 5 uur rijden kwamen we eindelijk aan in de haven van Helsinki. Na het krijgen van onze tickets van de reisorganisatie konden we de boot op. We moesten nog door een paspoortcontrole. En toen we erdoorheen waren (en dus in stukje niemandsland bent) rookten we de geuren van alcohol… Wat bleek: de Finnen zaten al massaal bier te zuipen aan een barretje daar (waar het blijkbaar al veel goedkoper dus was). Er zaten ook al aardig wat dronken mensen tussen… En dat rond een uur of 6 in de avond. Maar de boot was wel erg mooi, vrij groot. Je had er 2 discotheken op, stuk of wat barretjes, een supermarkt, een cosmetica-zaak, stuk of wat andere winkeltjes en een soort concertzaal… In de concertzaal was een optreden van een bandje die wel aardig speelde, een beetje in de stijl van de jaren zestig/zeventig voornamelijk. De boot bleek dus ook voor veel mensen te zijn die dus alleen puur de cruise nemen, en gewoon uitgaan op de boot en er ook overnachten, dit hadden wij ook kunnen doen, maar wij hadden besloten om natuurlijk gewoon een echt weekendje Tallinn te nemen, aangezien wij natuurlijk wat van de stad wilden zien, en niet alleen van een cruiseschip. Na zo’n 3 uur kwamen we dus aan in Tallinn en werden we met een busje naar het hotel gebracht. Die avond zijn we nog heel even de stad in geweest naar een kroegje. Dat was best gezellig, echter bleek het toch niet zo erg goedkoop te zijn als we dachten. Een halve liter bier was 3 euro (omgerekend). Dat is niet duur, maar ook niet erg goedkoop. Dit komt natuurlijk vooral omdat Tallinn ook vrij toeristisch is en daardoor alsnog de prijzen omhoog gedreven worden, een beetje net zoals in Praag dus. Maar het was best een geslaagde eerste avond.

De volgende dag hadden we de hele dag voor Tallinn! We gingen redelijk vroeg opstaan zodat we mooi veel van de stad konden zien. De stad bleek een oud city center te hebben. Dat gedeelte bestond vooral uit oude gebouwen en kleinere straatjes, ook had het een mooi binnenpleintje met een kerk natuurlijk. In de stad was het echter vrij rustig, zeker voor een zaterdag leek mij… Maar het bleek een één of andere feestdag te zijn. Veel winkels gingen ook pas later open, of bleven helemaal dicht… :S Dat was wel stom dus. ’s Ochtends hebben we lekker in een mooi koffiehuis ontbeten en koffie gedronken, dat was wel een goed begin. Daarna zijn we gebouwen gaan bekijken. We hebben nog best veel gebouwen van de stad gezien, waaronder een heel mooie Russisch orthodoxe kerk. Daar heb ik ook nog een foto van  Ook hebben we uiteraard wat souveniertjes gekocht. Verder hebben we ook nog wat drank gekocht, volgens de Finse traditie :P We hadden aan het eind van de middag wel honger gekregen en we gingen wat eten bij een oud-estlands restaurantje direct aan het pleintje van het oude stadscentrum. Het was erg lekker eten, zeer goed  Zo lekker hadden we al niet meer gegeten sinds een tijdje. De prijs viel nog best mee, echt goedkoop was het niet, maar ook zeker niet duur, ongeveer hetzelfde als in Nederland. We zaten echt mooi en konden zo naar het pleintje en de kerk kijken, wat mooi verlicht werd naarmate het donkerder werd. Na afgerekend te hebben, hadden we de vriendelijke (jonge)dame gevraagd waar we vanavond goed uit konden gaan :P Ze gaf ons een tip. Daarop besloten we terug naar het hotel te gaan en onze spullen te droppen. Daarna even douchen en vervolgens konden we ook alweer de stad ingaan. Die avond gingen we op zoek naar club Venus (die de meid in het restaurant ons had aangeraden). Na een tijdje zoeken hadden we het gevonden, het zag er best goed uit. Wel allemaal vrij gelikt. We kwamen binnen en we kregen al een shotje pure vodka aangeboden… Het bleek ‘russian night’ te zijn. Die avond was erg leuk, we waren op het laatst ook nog even naar een ander kroegje geweest, waar we nog even gezellig konden zitten. Al met al weer een erg geslaagd dagje! 

De volgende dag stonden we vrij vroeg op en zijn we nog even naar een museumpje geweest. Dit was echter niet zo geweldig (misschien onder andere omdat ik me niet helemaal super voelde na afgelopen nacht :P). Daarna gingen we weer met de boot en bus terug. Op de boot zelf zaten de Finnen rond 1 uur ’s middags alweer aan de bier... Toen we de bus ingingen zagen we de Finnen met trolley’s bier en drank lopen. Zucht… :P De terugreis met de bus ging gelukkig een stuk sneller (de chauffeur had flink het gas erop). We deden er nog minder dan 4 uur over. Die avond (gisteravond) hebben we nog even pizza gegeten in Jyväskylä, aangezien we allemaal vrij veel honger hadden. Daarna gingen we weer naar onze kamer, waarop ik nog even wat ging bellen en smsen (mijn telefoon batterij was hele weekend leeg en had lader niet mee :S). En vervolgens in coma lag :D

Vandaag heb ik nog niet zoveel bijzonders gedaan, boodschappen gedaan (was ook hard nodig) en verder niet zoveel, ja natuurlijk uitgeslapen tot 12 uur ofzo. En nu ben ik deze inmiddels behoorlijk lange tekst aan het schrijven :D

Dus ik ga er maar een einde aan maken.
Moi moi!

• 26 Februari 2007 - 16:21

Aly:

geweldig allemaal joh. maar werk je ook wel een beetje . het lijkt net een grote vakantie. je hebt het goed voor elkaar. veel plezier nog.groetjes uit delfzijl
    aly

• 26 Februari 2007 - 16:39

Jeroen Prak:

Haha, jahoor, maar deze week vakantie he :) Gewoon schoolvakantie, hetzelfde als in nederland.

• 26 Februari 2007 - 17:23

Henk:

Wat een mooie foto's met die blauwe luchten.
    Geniet nog maar van deze week met skien enzo!!!
    Groeten van je vader.

• 26 Februari 2007 - 18:50

Kirsten:

Stelletje zuperts!! Mooie fotos en ziet er super mooi uit daar!!! *jaloers*

• 26 Februari 2007 - 19:54

Henk En Yvonne:

mooie foto's geniet er maar lekker van.heb je nog spierpijn opgelopen? groetjes uit sodom.
    moi.

• 27 Februari 2007 - 10:46

Lotte:

Whaaa ik ben jaloerssss

• 27 Februari 2007 - 19:27

Ria:

ziet er geweldig uit allemaal.

• 27 Februari 2007 - 21:37

Siny:

Het skivirus te pakken? Pas maar op,een dure hobby.Een fijne vakantie toegewenst. Het begint wel erg leuk te worden daar.Je blijft toch niet aan een schone `finse` hangen hè?