En alweer een week voorbij - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeroen Prak - WaarBenJij.nu En alweer een week voorbij - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Jeroen Prak - WaarBenJij.nu

En alweer een week voorbij

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

12 Maart 2007 | Finland, Jyväskylä

Ja, er is alweer een week voorbij. Dit was eindelijk eigenlijk weer eens een vrij normale werkweek. Maandag t/m vrijdag gewoon aan 1 project gewerkt. Wel redelijk normale werkdagen gehad dus. Dinsdag was ik echter wel iets vroeger thuis, toen heb ik nog even langs het meer gelopen en foto’s gemaakt (zoals jullie kunnen zien). Was een erg mooie dag, maar vrij warm, ik liep met jas open(!). Het was zo’n +2 graden. Nu (zondag) is inmiddels al vrij veel sneeuw gesmolten, aangezien het de hele week al in de plus is overdag. En gisteren en eergisteren was het voor het eerst een beetje Nederlands weer, beetje regenachtig en winderig dus… Stom weer. Dat was ook de eerste keer dat ik regen heb gehad hier in Finland.

Verder vrij weinig beleeft eigenlijk in de doordeweekse dagen, vrij normale week, vooral gewerkt en aan schooldingen gewerkt. Maar vrijdag kwam een (Finse) vriend van mij (die in Helsinki woont) naar Jyväskylä om mij op te zoeken, hij verbleef in zijn nichtjes appartement die dit weekend weg was. Het weekend dus vooral met hem (en wat anderen) doorgebracht, was weer erg leuk. Vrijdag en zaterdag ook nog weer uitgeweest, vrijdag kwam ik nog 1 van onze Finse tutoren (van de eerste week) tegen, dat was wel grappig. Ik kan inmiddels ook al weer wat meer Fins. Ook praat ik steeds meer engels, aangezien ik nu ook wat minder met mede-nederlanders omga en meer met Finnen. Dat maakt het switchen naar Nederlands soms wel verwarrend :P

Fins (tussen haakjes is uitspraak):
Hyvvää yotä (huvwa iuota) – goedenacht
Hyvvää päivää (huvwa païvwa) - goedemorgen
Hyvä (huvwa) – goed
Ole hyvä (olè huvwa) – you’re welcome/graag gedaan (als antwoord op een bedankje)
Kippis (kiepies) – proost
Vittuu (vitoe) – ‘fuck’ (swearword)
Perkele (perkelè) – swearword
Mitä kuuluu? (mita koeloe) – hoe gaat het? / hoe is het?
Kiitos, hyvä – bedankt, goed
Terve (terwè) – (formeel)hallo
Tervetuloa (terwetuloa) – welkom
Ja (ja) – en
Kyllä (kiela) – ja
Jò (jò) – (spreektaal) ja
Ei (è) – nee

Dat is wel eerst genoeg lijkt me 

Het einde begint nu alweer in zicht te komen, nog maar 2 volle week. De tijd gaat vrij snel, en eigenlijk heb ik nog niet eens zoveel zin om alweer naar huis te gaan! Volgend weekend gaan we naar lapland, we krijgen gratis een auto voor een weekend, omdat Martijn een project doet voor een autoverhuur bedrijf. Dat wordt wel leuk dus, wel een lange heen- en terugreis!

  • 12 Maart 2007 - 16:58

    Aly:

    het gaat inderdaad snel nog 2 weken en je bent alweer thuis. hier is het bijna 'zomer' vandaag 17 graden (plus he. hahaha)
    geniet er nog maar ff van .heel veel plezier in lapland.
    groetjes aly koos en de rest.

  • 13 Maart 2007 - 17:28

    Ria:

    Zou leuk zijn als je toch nog naar Lapland gaat.
    Genieten maar.:)
    Nog even en je bent al weer thuis.

  • 13 Maart 2007 - 19:17

    Jeroen:

    Gaat wel snel die tijd :P
    Dus daar ook al mooi weer ^^
    Ik hoor jou nog steeds zegge "Ik denk dat ik nie zo veel uit ga daar" whahaa :P

    Have fun en tot over 2 week ^^

  • 13 Maart 2007 - 21:31

    Siny:

    Het schijnt erg mooi te zijn in Lapland. enne ......heel veel `Lappen`. Veel plezier daar en leuke dingen zijn altijd snel voorbij. Veel contacten leggen joh dan heb je veel adressen om nog eens goedkoop op vakantie te kunnen gaan.

  • 23 Maart 2007 - 12:30

    Ria:

    Hoe was het in Lapland??

  • 23 Maart 2007 - 14:20

    Siny:

    Nog foto`s van Lapland?

  • 26 Maart 2007 - 19:07

    Lotte:

    Jeroennn je komt bijna terugg:D

  • 27 Maart 2007 - 20:22

    Siny:

    wanneer kom je terug?

  • 28 Maart 2007 - 16:08

    Kirsten..:

    BIJNA WEER IN GRUNN :P

  • 29 Maart 2007 - 15:23

    Jeroen:

    En weer in grunnn :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Jyväskylä

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Maart 2007

Goodbye Suomi.

29 Maart 2007

Lapland!

12 Maart 2007

En alweer een week voorbij

06 Maart 2007

Skiën, skiën en uitgaan…

26 Februari 2007

Skiën en Tallinn!
Jeroen

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 7818

Voorgaande reizen:

26 Januari 2007 - 26 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: